10 de nov. 2010

PARLEM DE LA XERRADA:COM AJUDAR ELS FILLS A ESTUDIAR

PARLEM DE LA XERRADA:

     El passat dijous 27 de gener vàrem tenir el privilegi de poder assistir a la xerrada que es va realitzar a la nostra escola sobre COM AJUDAR ELS FILLS  A ESTUDIAR ( i fer la feina del Col.le!), portada a terme per en Juanjo Fernández ( professor i membre del Departament Pedagògic de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya).
Aquesta xerrada, subvencionada  per la Fundació Escola i Vida juntament amb l’AMPA i preparada des de l’Equip d’Orientació va ser un èxit d’assistència .

En aquest escrit intentarem fer un petit resum per recordar-les i per tal que totes aquelles famílies que no van poder venir , pel motiu que sigui, les pugueu consultar. Val la pena!

UN PROGRAMA DE 8 PUNTS:

1.- PREVIS A CASA
2.- SITUACIÓ
3.- TOT A PUNT
4.- PROPÒSITS
5.- REALITZACIÓ I CONFIANÇA
6.- MOTIVACIÓ
7.- APLICACIÓ I COMPROVACIÓ
8.- RECOMPENSA

 1.- PREVIS A CASA
 Calen uns objectius previs per poder començar bé  la jornada escolar, com assistir a escola, ser puntual, dur el material a punt, dur les feines fetes. Tots aquests objectius senzills de realitzar ajuden el vostre fill-a a començar tranquils i segurs el dia.
Un cop a l’escola és molt important el seu interès, estar atent, participar, preguntar, apuntar...
A casa, un cop acabada la jornada escolar hi ha un "previs" a l’hora d’estudiar com són marcar-se un temps real d’estudi ( per això anirà molt bé fer un horari on s’inclogui el Pla d’estudi) i buscar un espai adequat i real.
Aquest Pla d’estudi ha de ser:
            . Realista ( amb el nostre fill, el temps que té després de les extraescolars,...)
            . Personal
            . Flexible
            . Escrit
            . Hauria d’estar visible
Si aquest Pla d’Estudi no ens funciona caldria parlar amb el tutor-a del nostre fill per tal de poder arreglar petits aspectes i aconseguir èxits .

L’Espai, és molt important l’ordre, ja que un bon ordre exterior convida a un interior. Per això cal:
            . una taula prou gran
            . una cadira ( podria ser perfectament de rodes)
            . bona il·luminació ( directa d’uns 60 W i cal saber la dominància escrita del nen-a per col·locar-la i que no li faci ombres a l’hora d’escriure)
            .un suro o pissarra magnètica( on hi haurà la còpia de l’horari, el Pla d’estudi,... i les seves coses)
            . Prestatges on hi haurà uns diccionaris bàsics de consulta ( al seu abast, fàcils d’accedir d’anglès, castellà i català).
            . Calaixos on guardar les seves pròpies coses
            . Una bona ventilació, recordar que amb més oxigen es treballa millor
            . Una temperatura adequada, ni massa calor ni fred
            . Silenci

Controlant totes aquestes premissa podem començar a obtenir èxits (“podem començar a recollir joies de les pedretes del camí”)

2.- SITUACIÓ:
Molts pares quan recullen el seu fill-a, una de les primeres paraules que tenen per estructurar el temps familiar és: Tens molts deures avui?, cal pensar que els deures no defineixen el nostre fill-a, cal parlar amb ell aspectes del dia a dia :  com ha anat l’escola?, com s’han sentit?...
Un cop a casa ja en situació, cal ensenyar a pensar abans de posar-se a fer els deures, per això el nen-a hauria de començar fent-se aquestes dues preguntes:
.  Què cal fer? I Què em cal per fer-ho? Aquestes dues qüestions són  importants per ajudar a estructurar i organitzar el temps, el material i el pensament.
Els treballs, deures, que es demanen des de l’escola són una eina molt útil per treballar aquestes premissa, per això davant de qualsevol treball cal:

Els pares poden ajudar en tot aquest procés de coordinació, recerca d’ informació però cal evitar ser “DEUS EX MACHINE”, és a dir , no ser com aquells actors romans que anclats a una màquina salvaven els altres. No podem anar justificant sempre el nostre fill-a amb frases com:  “No ha portat el treball perquè no hi havia tinta”... recordeu cal una Planificació, si no  hi ha unes conseqüències. Tot ajuda a créixer i a madurar.


3.- TOT A PUNT:
Un cop ho té tot preparat cal una distribució de la feina. Aquí ens serà molt útil ensenyar a utilitzar bé l’agenda. Aquesta eina d’estudi és una de les millors eines d’organització personal per l’alumne i de comunicació família-escola.
Amb l’agenda es pot planificar l’estudi diari o setmanal, feines a preparar, material que cal cercar,...
A l’hora de començar a estudiar cada nen és diferent per això cal conèixer què se li dóna millor, on cal ajudar-lo més,... Segons l’edat caldrà estar més pendent o menys.

4.- REALITZAR UN PROPÒSIT:
- Aquest propòsit l'ha de fer el propi nen-a com “No m’aixecare d’aquí, fins que no acabi.....” .
- Ha de ser realista .
- Amb un termini clar.
És important marcar el temps d’estudi, perquè si no s´hi poden passar hores i hores i no s’aconsegueix res. Cal ser explícits i dir “per fer aquest exercicis, quant temps creus que necessitaràs? ( ser molt reals amb les necessitats de cada nen) quan acaba el temps i no s’ha fet passar a una altra tasca.

5.- REALITZACIÓ
Per tal d’aconseguir un bon estudi cal:


Hi ha molts aprenentatges que cal aprendre de memòria per després poder entendre millor i poder utilitzar-los quan cal .
En aquest punt del programa, igual que en els altres,  els pares poden  ensenyar estratègies als seus fills, com  ensenyar a resumir, fer esquemes, trucs,... Cal que cada pare ensenyi allò que li surt bé o li funciona bé a ell-a. Després el nen-a ja ho interioritzarà, ho farà seu i serà capaç de fer els seus propis esquemes, resums,..
Cal confiar amb els talents del nostres fills i els nostres propis,  per així poder projectar una bona autoconfiança . No cal fer profecies com “Ja veuràs com li costarà el nou curs”. La imatge que un alumne rep del seu entorn més immediat és la que ell-a utilitza per formar-se la seva personalitat, autoestima...

6.- MOTIVACIÓ:
Perquè tot aquest procés sigui motivador pel nen-a cal:
-         Marcar el procés visualment ( gomets, colors,...) o mentalment amb frases com “ja veuràs que bé et sentiràs quan acabis...”
-         Reforç positiu

7.- APLICACIÓ COMPROVACIÓ
Aquí serà on ell-a haurà d’aplicar directament tots els seus coneixements i estratègies que anirà adquirint al llarg del seu aprenentatge, tant escolar, com estratègies que li podrem anar ensenyant des de casa, les seves competències personals...


8.- RECOMPENSA
La millor recompensa per a un nen-a és que els pares estiguin amb ells i per ells, però no sempre podem estar al seu costat, per això un cop marcat el propòsit i acabada i comprovada la feina ve la recompensa que podria ser:
-         aixecar-se de la cadira
-         menjar alguna cosa
-         escoltar un parell de cançons
-         veure un temps ( marcat) la tele
-         una partida d’un joc ( temps concret)...

Aquestes recompenses es poden deixar marcades en el Programa d’Estudi


Tots aquests punts anaven acompanyats d’imatges, de contes il·lustratius  i motivadors que van fer més entenedora la xerrada.
Si algú de vosaltres vol més informació sobre la xerrada  ( Decàleg sobre l’estudi a casa, bibliografia,...) pot adreçar-se al tutor-a del seu fill-a o esperar-se a la pròxima edició de la revista digital on us aportarem més dades.